Oprettet den 26.11.2020
Opdateret den 6.5.2022

Hvordan har COVID-19 ændret shopping adfærden

Med Black Friday lige rundt om hjørnet er det tid til at se på, hvordan COVID-19 har ændret shopping adfærden. Den mest mærkbare forskel er at flere forbrugere shopper online oftere. Det betyder at virksomheder skal forberede større tilbud på nettet og gøre klar til at lave afhentninger. Logistikvirksomheder skal også være opmærksomme på at der bliver flere leverancer. 

Hvordan har adfærden ændret sig? 

Det bør ikke komme som en overraskelse at det er blevet anderledes. Bare se på dine egne vaner - du gør nok også tingene lidt anderledes nu. Det er vigtigt at tilpasse din virksomhed til dine kunders behov, og SMV’er skal være særligt opmærksomme på det resten af 2020. 

Den gode nyhed er at økonomien ikke er gået helt sort. McKinsey har offentliggjort en rapport på området, der viser at forbrugernes adfærd er på vej tilbage til det normale, eftersom folk lærer at leve med COVID-19. Vi har forsøgt at lave et resume nedenunder. 

Fem temaer går igen for forbrugere verden over: 

  • Fokus på bevidst forbrug 
  • Øget appetit på online shopping 
  • Nedsat kundeloyalitet 
  • Økonomi med omtanke 
  • Bliver hjemme 

 

Bevidst forbrug – kun de essentielle ting 

Mange mennesker forventer at COVID-19 kommer til at påvirke deres dagligdag og rutiner på den korte bane. Forbrugere er mere bevidste om deres forbrug og køber billigere ting. De har tænkt sig at fortsætte med at fokusere på essentielle ting som dagligvarer. 

 

Øget appetit på online shopping 

De fleste produktkategorier har oplevet mere end 10% vækst i deres online kundebase under pandemien. Mange forbrugere vil fortsætte med at handle online, selvom butikkerne åbner dørene. 

Udover e-handel er der også andre digitale og kontaktløse ydelser der oplever vækst: online betaling og afhentning, levering og drive-through. Imens nogle af disse vaner opstår for at navigere krisen, er mange af dem kommet for at blive. 

 

Nedsat kundeloyalitet 

COVID-19 har givet nogle produkter og brands problemer med deres forsyningskæder. Når forbrugere ikke kan finde det produkt de leder efter, går de til konkurrenten i stedet. De mest udslagsgivende faktorer for at prøve noget nyt har været tilgængelighed, kvalitet og økologi. 

 

Økonomi med omtanke 

Forbrugerne er begyndt at lægge mere mærke til virksomheder med synlige sikkerhedsforanstaltninger som f.eks. rengøring of fysiske barrierer. Folk køber mere ind hos virksomheder og brands der har sikkerheden i orden, og som sørger for sine ansatte. 

I disse tider er forbrugerne mere opmærksomme på hvordan virksomheder interagerer med deres interessenter, lokalsamfund og samfundet generelt. Senere vil kunderne højst sandsynligt stadig huske virksomhederne for deres handlinger under pandemien. 

 

Bliver hjemme 

I de fleste lande er der mange kunder der stadig ikke føler sig trygge ved at handle ind som de gjorde før. 3 ud af 4 forbrugere siger at de vil vente med at genoptage deres almindelige dagligdag, indtil der ikke er fare for COVID-19 længere. 

Men det er vigtigt at fokusere på at de faktisk har planer om at vende tilbage til hverdagen, og fysisk shopping er på toppen af deres liste, hvor luftfart og store forsamlinger til gengæld står i bunden. 

 

Når du nu ved hvordan kunderne har ændret deres adfærd, er det næste skridt at se på din egen virksomhed, og overveje hvordan du kan tilpasse dig situationen, kommunikere, ændre dit produkt eller tilbud og beholde dine kunder. 

Har du brug for ekstra brændstof til at komme videre? VI kan hjælpe dig med at finansiere din indsats. Indsend en kort ansøgning, og få et erhvervslån på op til 1.500.000 kr. i op til 36 måneder.