Oprettet den 3.7.2018
Opdateret den 6.5.2022

Derfor er social kapital den ultimative kapital for din virksomhed

Social kapital er lige så vigtig som arbejdskapital for din lille eller mellemstore virksomhed.

Investopedia beskriver social kapital som "en økonomisk idé, der refererer til en økonomisk fordelagtig forbindelse mellem individer og firmaer.  Sociale netværker, der omfatter folk, som har tillid til hinanden og hjælper hinanden kan være et stærkt aktiv.  Disse forhold mellem individer og firmaer kan føre til en tilstand, hvor hver part tænker på den anden, når der er noget, der skal gøres". 

Alle iværksættere har brug for både økonomisk og social kapital for at lykkes.  Og hvad nytte gør det at have et fyldt varelager, men ingen kunder? Hvad er succes, hvis man ikke kan dele den med andre?  Først når der er styr på både økonomisk og social kapital, bliver din virksomhed en succes.

Social kapital er i bund og grund den vigtigste forbindelse mellem din forretnings succes og dine personlige relationer.

Hvad giver succes mening?

Har du nogensinde prøvet at nå et mål blot for at indse, at det ikke bibragte dig den forventede glæde?  Du investerede alt det nødvendige fodarbejde, tid, penge og energi, så hvad var problemet? 

Psykologerne Ken Sheldon og Tim Kasser har forsket i målsætning og fundet ud af, at "når man stræber efter autentiske mål, som er i overensstemmelse med ens personlige bevæggrunde, giver det en større succesrate og en større grad af velvære.  Vi ved også at velvære og kvaliteten af ens personlige forhold er bedre, når man er tro mod sine indre værdier, som f.eks. intimitet, fællesskab og vækst".

Med andre ord så skal ens mål være klare, motiverende og tilfredsstillende at stræbe efter, for at man kan føle, at man har udrettet noget og få en højere grad af velvære på en måde, der skaber genklang.  Derudover skal vores mål involvere, underbygge og forbedre vores relationer og forhold til andre.

Med dette in mente kan du reflektere lidt over, om målet blev nået alene eller pga. interaktion med andre, når du skal evaluere, hvorfor opnåelse af et bestemt mål ikke bibragte dig den forventede glæde.  Eller måske ofrede du andre dele af dit liv, som er vigtige, for at nå dit mål, som f.eks. personlige forhold eller interesser.

Det handler om mennesker

Det er en almindelig vildfarelse, at man som virksomhedsleder tror, at "jeg og jeg alene" er ansvarlig for virksomhedens succes.  Selvom dette måske forekommer at være en meget tapper tankegang, så er sandheden bag en succesfuld virksomhed lige modsat.  Succes er noget socialt.

Kvaliteten af vores relationer og vores netværk har en dyb indflydelse på, hvor succesfuld vores virksomhed er, og hvor godt vi føler os tilpas.  Når vi øger kvaliteten af vores relationer, øger vi vores evne til at lykkes og blomstre.  "Blomstre" er et fagudtryk, som anvendes inden for positiv psykologi for at beskrive en tilstand, hvor man oplever positive følelser og fungerer positivt i psykologisk og social henseende. 

John F. Helliwell, som er professor ved det økonomiske fakultet på University of British Columbia i Canada, har forsket i social kapital og dens effekt på vores velvære, og fundet ud af, at social kapital genererer en mere robust og stabil kilde til glæde, end den man får ved økonomisk kapital.

Andre mennesker er nøglen til vores succes.  Vores netværk åbner døren for muligheder, forbindelser, introduktioner, etc.  Desuden er relationer vores kilde til støtte, både når det går godt, og når tiderne er dårlige.  Vores rejse bliver rigere, når vi involverer andre mennesker.  Det giver mere mening, når man deler glæden, historierne og sejrene med andre.

Konklusionen er, at målene og succesen betyder mere, når man involverer andre mennesker.

Værdien af social kapital

Alle virksomhedsejere ved, at økonomisk kapital er livsnødvendig, når man leder en lille eller mellemstor virksomhed.  Uden den kommer virksomheden ikke godt fra start.  Økonomisk kapital hjælper med at holde forretningen oven vande, så der kan produceres, distribueres, markedsføres, udvikles og vokses, blandt mange andre vigtige ting.

Når det kommer til økonomisk kapital yder CapitalBox smarte, nemme og hurtige forretningslån til små og mellemstore virksomheder, når de har allermest brug for det. 

CapitalBox har sammensat låneydelserne således, at SMV'er kan udfylde en låneansøgning på få minutter.  Gennemsnitsansøgningen godkendes inden for én arbejdsdag, og virksomhederne modtager arbejdskapitalen den næstfølgende dag.  Som man siger: "tid er penge".

Eftersom mange CapitalBox kunder jævnligt benytter sig af vores ydelser, er vi stolte af vores netværk af glade kunder.

Social kapital handler om netværk, kolleger, støtter, forbindelser og de værdier, som disse grupper deler på tværs.  Hos CapitalBox er vi jublende lykkelige for at være en del af dit team.

Investering i social kapital

Det vigtigste først: Du er nødt til at udvide dit netværk ved at investere i mennesker.  Hvorfor begrænser man sig til kun at have nære forbindelser og støtter i sit privatliv?  Din forretning er en kæmpe del af den, du er, og du bruger mindst 40 timer om ugen på dit arbejde. Som virksomhedsejer kan det også være vigtigt at du kigger nærmere på virksomhedens arbejdsmiljø.

Byg en bro over skellet ved at udvikle meningsfyldte relationer i din forretning.  Sælgere.  Investorer.  Alle.  Din investering vil give afkast både på arbejdet og mht. din lykkefølelse.

Som iværksætter og leder af en lille eller mellemstor virksomhed har du allerede et netværk.  Uanset hvilken branche, du arbejder inden for, har du kolleger, sælgere, foretrukne trykkerier, banker, etc.  Hvilke faglige organisationer er du medlem af?  Hvilke arrangementer går du til?  Hvordan kan du involvere dig mere? 

Når du tænker på social kapital, skal du ikke kun tænke på dine relationer uden for virksomheden.  Start indenfor.  Det er af største vigtighed, når der skal opbygges tillid, forbindelser og autenticitet i forhold til dem, der arbejder for dit firma.  Tænk på dine teammedlemmer, dine interne ressourcer og deres netværker.  Hvordan kan du gøre disse relationer dybere og styrke dem.  Hvordan kan du hjælpe dem?

Det vigtigste er at give

Det vigtigste ved social kapital er at give, ikke kun at modtage.  Social kapital fordrer, at man har en hjælpende og givende indstilling.  .

"Godhed er den eneste investering, man aldrig går galt i byen med". - Henry David Thoreau

Social kapital betyder at være til rådighed, give gode råd og hjælpe andre uden umiddelbart at forvente noget retur.  Den gode nyhed er, at det også får os selv til at føle os godt tilpas, når vi hjælper andre.

Hvad kan du tilbyde, og hvem kan du hjælpe?  Hvem kan du introducere?  Hvem kan du anbefale?  Hvordan kan du dele din viden og dine færdigheder? 

Hvordan kan du styrke dine eksisterende relationer og dit netværk?  Du kunne eksempelvis sætte et frokostmøde op hver anden uge eller hver måned for at komme i forbindelse med dine distributører eller leverandører.  Måske får du lyst til at holde tale på universiteter, fagmesser eller ved arrangementer, hvor du kan komme med gode råd til fremtidige virksomhedsejere og iværksættere?

Som motivationstaleren og selvudviklingsforfatteren Brian Tracy udtrykte det:

Folk, der har succes, leder altid efter muligheder for at hjælpe andre.  Folk, der ikke har succes, spørger altid "Hvad får jeg ud af det?"

Konklusionen er altså, at man altid skal lede efter en lejlighed til at gøre noget godt for andre og give tilbage.

Investeringsafkast (ROI)

Du vil opleve, at social kapital er en investering, når du får brug for hjælp eller rådgivning fra alle dem, som du selv har givet en hånd tidligere, og de kommer dig til hjælp og støtter dig i det, du har brug for. 

Måske bliver du introduceret for en ny kunde eller distributør.  Måske er det en forretningsforbindelse.  Måske er det hjælp til at finde studentermedhjælpere eller nye medarbejdere.  Eller måske er det i form af juridisk rådgivning.  Uanset hvad du får brug for, vil dit netværk være der for dig, når du får brug for hjælp.

Som iværksætter er du måske blevet vant til at gøre alting selv.  Men ved at have et netværk, som råder over forskellige ressourcer, og ved at benytte sig af andres ekspertise, kan du tage din forretning til nye højder på en måde, du ikke havde forestillet dig, eller ellers ikke havde haft mulighed for.  Gennem din investering i dine personlige og professionelle forbindelser kan du samle ressourcer sammen så som information, kontakter, introduktioner og, naturligvis, viden. 

Succes sker ikke i isolation – vær taknemmelig

Det er vigtigt at huske på, at man ikke får succes, hvis man isolerer sig.  For at nå til der, hvor du er i dag, har der sikkert været adskillige mennesker, som har hjulpet dig på vej.  Familie, venner, kolleger og mentorer, som alle sammen har hjulpet dig og støttet dig og din forretning på den ene eller den anden måde.

Selvom det nok er hektisk og går stærkt, når du leder din egen virksomhed, så er det vigtigt at sætte tempoet nok ned til at sætte pris på og takke alle dem, der har hjulpet dig.  Lad folk vide at de betyder noget.  Man kommer langt med taknemmelighed.

"Hvis du tæller alle dine aktiver, har du altid overskud".  - Robert Quillen

Forvent aldrig, at folk ved, at du sætter pris på dem.  Desværre giver vi mange gange vores tak i gravtaler ved begravelser, og sørgeligt nok hører den person, som takken er rettet mod, ikke ordene selv.  Vent ikke med at sige tak.

Når du tænker på den rejse, du har foretaget dig, og alle dem, der har hjulpet, er det normalt, at du oplever en større grad af taknemmelighed og en større forståelse af, hvor heldig du har været at have så stor støtte, mange gange fra du var helt lille. 

Måske har du aldrig måttet kæmpe for dagen og vejen, måske har du altid fået stor støtte hjemmefra, og dine forældre sørgede for, at der altid var mad nok på bordet, og at du altid havde tøj at tage på.  Det er alt sammen gode grunde til at føle taknemmelighed.  Ikke alle har fået den slags kærlighed og støtte, som du har – tag det ikke for givet. 

Som iværksætter har du måske haft, eller har, en mentor eller en rådgiver.  Det er lige så vigtigt for dig selv som for dem, at du fortæller dem, at du sætter pris på dem.  Måske i endnu højere grad, som læreren, forfatteren og radioværten Raheel Farooq siger: "Taknemmelighed er en større kompliment til dig selv, end den er til andre". 

Hvilke er eksempler på social kapital i en virksomhed?

Social kapital i en virksomhed kan antage mange former.  Det kan f.eks. være et vidnesbyrd, du giver på LinkedIn eller Facebook, om en distributør eller en kunde.

Kan du introducere nogen i dit netværk for andre til hjælp i deres karriere?  Måske har du hørt om en jobmulighed, og måske kender du nogen, der leder efter et job, og som kunne være et perfekt match.

Måske handler det om at bruge noget af sin tid på at dele ens indsigt og viden om ens branche med studerende, lærlinge eller andre iværksættere in spe.

Andre former for social kapital kan også ses inden for fundraising for en velgørenhedsorganisation eller ved at give ressourcer til et fællesskab.

Der er en endeløs liste over ting, man kan hjælpe med.

Udvid den sociale kapital til at omfatte dit nærmiljø

Mennesket er et socialt dyr, og studier har vist, at vi oplever en lykkefølelse, når vi gør ting sammen med andre og for andre.

Det fede ved social kapital er, at den vokser, jo mere den bliver brugt.  Dine venlige handlinger bliver hyppigere, og dit netværk bliver større.  Faktisk er der ingen grænser for social kapital. 

Tænk på dit eksisterende netværk og udvid det, så du skaber et fællesskab baseret på samme værdier, støtte, tillid og gensidighed (dvs. en investering i at gøre en god gerning for et andet menneske uden umiddelbart at forvente noget til gengæld).

Inden for et fællesskab skaber social kapital tillid, hvilket kan gøre det nemmere at lave økonomiske transaktioner.  Som iværksætter kan du blot tænke på de positive effekter social kapital, der baserer sig på et fællesskab, kan have for dig, dit netværk og din forretning.

"Du udgør den totale sum af de mennesker, du møder og interagerer med i verden.  Uanset om det er din familie, kolleger eller medarbejdere, så kommer de muligheder, du har, og de ting, du lærer, alle sammen ind ad døre, som andre mennesker åbner for dig". - Tanner Colby