Din første Facebook reklame

2020-06-10
din-første-facebook-reklame

Facebook er et godt medie til at nå ud til potentielle og eksisterende kunder. For det meste vil det koste mindre end andre medier, og det er også et godt sted at starte din online marketingindsats. Den simple og intuitive brugerflade gør det til en af de mest brugervenlige reklameplatforme derude. Lad os komme i gang.

 

Ting du skal bruge før du starter 

Før du kan offentliggøre annoncer, skal du lave en Facebook side til din virksomhed og tilføje en betalingsmetode og en Facebook Pixel (en tracking kode). Hvis du allerede har gjort dette, kan du springe videre til “Lav din første Facebook annonce” længere nede. Hvis du ikke allerede har gjort det, så er det her hvad du skal gøre:

Step 1: Lav en Facebook side til din virksomhed 

For at have Facebook annoncer, skal du bruge en virksomhedsside. Du kan tjekke opslaget “Hvordan du laver en Facebook side til din virksomhed” for at få detaljerede instruktioner og tips. 

lav-en-facebook-side-til-din-virksomhed

 

Step 2: Tilknyt en betalingsmetode til din virksomhedskonto 

Du skal tilknytte et kredit/debet kort eller en PayPal konto for at kunne betale for dine annoncer. For at tilknytte en betalingsmetode, skal du trykke på pilen i øverste højre hjørne og vælge “Administrer annoncer”. 

tilknyt-en-betalingsmetode-til-din-virksomhedskonto

Dette vil tage dig videre til Facebooks annoncemanager, hvor du skal: 

  1. Trykke på drop-down menuen i øverste venstre hjørne 
  2. Vælg Indstillinger for annoncekonto 
  3. Vælg Betalingsindstillinger 
  4. Tryk på Tilføj betalingsmetode 

tilføj-betalingsmetode

 

Step 3: Tilføj Facebook Pixel (valgfri)  

Facebook Pixel er en tracking kode, du kan tilføje til dit website eller din app. Det er ikke nødvendigt for at køre annoncer, men uden Pixel har du ikke adgang til nogle af de bedste features Facebook annoncer har. Facebook Pixel lærer hvordan dine kunder ser ud og hjælper dig med at finde mennesker der minder om dem. Her er hvordan du kan tilføje Facebook Pixel: 

 

 

 

facebook-pixel

 

  1. Klik på drop-down menuen i øverste venstre hjørne 
  2. Vælg “Hændelsesadministrator” 
  3. Find Facebook Pixel og klik på “Vis opsætningsvejledning” 
  4. Giv din Pixel et navn og gå ind på din side.  
  5. Integrer 

 

facebook-pixel-1

 

Integrer betyder at du skal tage den lille kode og tilføje den til din hjemmesides kode lige før det afsluttende </head> tag. Hvis det ikke giver mening for dig, har du to andre muligheder: vælg partner integration, eller send det til en webudvikler.

 

facebook-pixel-2

 

Partner integrering er en automatisk proces, der ikke kræver teknisk viden. Facebook integrerer med de fleste platforme, men hvis din hjemmeside er skræddersyet, skal du måske bruge en udvikler til at ordne det.  
 
Når det er klaret, kan du lave din første annonce.  

 

Lav din første Facebook annonce 

1. Klik på “Promover”

 

promover

 

2. Vælg annonceobjektiv

 

vælg-annonceobjektiv

 

Facebooks (og dit) mål er at sørge for at din reklame bliver vist til de retter personer på det rette tidspunkt. Annonceobjektiver er vigtige fordi de fortæller Facebook hvilken type person eller mønster du leder efter: 

Få flere køb på websitet 

Dette får Facebook til at lede efter personer der minder om dine nuværende kunder, som allerede har købt noget. 

Promover din side 

Dette får Facebook til at lede efter personer der viser interesse og har liket sider der minder om din. 

Promover din virksomhed lokalt 

Dette får Facebook til at lede efter personer der bor eller arbejder tæt på din virksomhed. Det er et godt mål for virksomheder, der har en fysisk tilstedeværelse og gerne vil have flere mennesker i forretningen. 

Få flere websitebesøgende 

Dette får Facebook til at lede efter personer der er mere tilbøjelige til at trykke på din reklame og besøge din virksomhed. For de fleste e-handelsvirksomheder er det et godt mål at starte med, hvis man endnu ikke har lavet nok salg til at vide hvordan kundegruppen ser ud. 

Få flere leads 

Dette får Facebook til at lede efter personer der er mere tilbøjelige til at udfylde en formular. Her er det vigtigt at huske, at Facebook finder personer der udfylder formularer – ikke nødvendigvis personer der bliver gode kunder. Hvis du gerne vil have flere salg, bør du vælge “Få flere køb på websitet” (hvis du altså har en aktiv Pixel) eller “Få flere websitebesøgende”. Hvis du f.eks. er frisør eller en anden lokalt baseret virksomhed, er det en god idé at vælge “Promover din virksomhed lokalt”. 

Annonceobjektiver er noget du vil skulle lege lidt rundt med. Nogle gange virker det bedre end andre, uden at der er en rigtig god forklaring. Det er en algoritme der forsøger at forudse menneskers adfærd – og det er svært selv for Facebook. Det gode ved det hele er at du har muligheden for at hjælpe Facebooks algoritme, ved at bruge custom targeting. 

 

3. Targeting

Annonceobjektivet giver Facebook en idé om hvad det er du vil. Nu er det tid til at gå et skridt videre med custom targeting. 

Er det alle mennesker der er interesserede i det du sælger? Højst sandsynligt ikke. Facebook er enorm, og det ville være fjollet at vise din reklame til alle brugere. Det ville faktisk være et kolossalt spild af penge. Her kommer custom targeting ind i billedet. Ved du hvilken type personer dine kunder er? Hvis svaret er ja, kan Facebooks målrettede annoncer indskrænke dit publikum, så dine annoncer kun bliver vist til dem der kunne være interesserede.   

Hvordan man bruger målrettede annoncer: 

Rul ned til “Målgruppe” og vælg “Personer, du vælger gennem målretning” og tryk rediger. 

 

målgruppe

 

Tænk over hvem din perfekte kunde er og vælg alder, køn, sprog og placering på baggrund af din opfattelse af dine kunder. For at lære mere om definering af kundegrupper og køberprofiler, kan du hoppe over til vores andet blogpost, der dykker ned I detaljerne.

 

Med Facebooks målretning kan du ovenikøbet ekskludere personer, du ved ikke vil være interesserede i det du tilbyder. Du skal dog passe på i starten, så du ikke går for vidt. Det er bedre at have en målgruppe der er lidt for bred, end lidt for smal.  

 

målgruppe-1

 

4. Periode og budget

Det er fuldkomment op til dig at bestemme hvor lang tid du vil have dine annoncer kørende, og hvor meget du er villig til at bruge på dem. Facebook prøver at estimere hvad du kan forvente ud fra et givent budget: Jo mere du bruger, jo bedre resultater (og hurtigere) kan du forvente. Det afhænger selvfølgelig af hvilke resultater du ønsker. Et besøg på din hjemmeside vil koste mindre end en abonnent på et nyhedsbrev, hvilket igen koster mindre end et køb. Målene koster mere i takt med at de bliver mere komplekse. Tænk på hvor meget det normalt koster at sælge et produkt, og brug en lignende logik i dit budget til Facebook annoncer. 

Du skal bare huske at du altid kan hæve dit budget, når du kan se at annoncen du kører, fungerer for dig.

 

periode-og-budget

 

5. Den egentlige annonce

Det eneste der er tilbage, er at bruge billeder og tekst der fanger folks opmærksomhed. Så er din annonce klar til at blive offentliggjort. Har du brug for hjælp til det? Tjek vores blogpost om god struktur i annoncer