Oprettet den 29.6.2020
Opdateret den 2.6.2022

Opbygningen af en god annonce

Hvad gør en annonce god? Det er nemt at tænke på tusindvis af gode svar, men overordnet set er en annonce god, når den løser dens opgave. Dette holder for alle annoncer, om så de er digitale, fysiske, i TV eller radio. Det kan være nærmest umuligt at lave en god annonce, hvis du ikke ved hvorfor du laver den. Derfor begynder processen mod gode annoncer her: 

En god annonce har klart definerede mål 

Før du designer en annonce, skal du altid definere dine mål og objektiver. Et mål kan f.eks. være at 200 personer skal tilmelde sig et nyhedsbrev. Når vi har besluttet at dette er vores mål, kan vi: 

Definere succes 

Hvor mange tilmeldinger vil vi have og i hvilken tidsramme? Det vil hjælpe os evaluere vores performance og lære fra vores estimater, hvis vi tænker i fastsatte og opnåelige mål. Lad os tage et eksempel hvor vil have 50 tilmeldinger om ugen og 200 total efter 4 uger. I løbet af de næste 4 uger tjekker vi om annoncen klarer sig som den skal, og hvis ikke prøver vi måske en anden annonce, eller går målrettet efter en anden gruppe. Sådan gør vi indtil vi når vores mål. Når de 4 uger er gået kan vi evaluere vores indsats, forbedre vores estimater og bruge vores nye viden til at forbedre vores annoncer. 

Definere et budget 

En god annonce skaber mere indtægt end den giver udgifter. 200 nye tilmeldinger er ikke særlig godt, hvis det koster mere at få dem end de giver indtægter. Lad os tage endnu et eksempel: Vi ved at det som regel er 1 ud af 100 personer der er tilmeldt nyhedsbrevet som køber noget. Salget genererer 2.000 kr. i indtægt. Hvis det er korrekt, giver 200 tilmeldinger omkring 4.000 kr. i indtægt. Derfra kan vi regne hvad den enkelte tilmelding må koste os: 4.000 kr. delt med 200 tilmeldinger giver 20 kr. pr. tilmelding. Det er så meget det må koste at få en tilmelding til nyhedsbrevet, før det ikke kan betale sig længere. Når vi ved det, kan vi holde øje med annoncens performance og evaluere om den skal forbedres. 

Definere et CTA 

I sin mest simple form er dit call to action (CTA) et ord eller en sætning der opfordrer folk til at handle – tilmeld dig, klik her, køb nu osv. Overordnet set er det en handling vi gerne vil opfordre til. Det kan f.eks. se sådan ud: 

“En gang om ugen hjælper 3 Fortune 500 direktører små virksomheder ved at besvare deres spørgsmål. Tilmeld dig nyhedsbrevet nu!” 

Det CTA er meget klart og ligefrem – tilmeld dig nyhedsbrevet. Folk ved hvad du vil have dem til at gøre, og de der har lyst vil gøre det. Men hvad nu hvis dit CTA ikke er så klart? 

“En gang om ugen hjælper 3 Fortune 500 direktører små virksomheder ved at besvare deres spørgsmål” 

Det er stadig interessant, men uden et klart CTA skaber det forvirring. Er det et live panel eller et Tv-show? Hvad sker der hvis man trykker på det? Hvor kommer man hen? Alle disse spørgsmål kan afholde folk fra at trykke videre. Ikke fordi de ikke har lyst, men fordi de har bedre ting at tage sig til, end at undersøge hvad der står i annoncen. 

Et klart mål vil hjælpe dig med at skabe gode annoncer med et call to action. 

En god annonce er skabt til et specifikt formål 

“Design en annonce” fortæller os ikke meget om hvilken slags annonce det er. “Design en annonce der frister små virksomhedsejere i alderen 25-35 til at tilmelde sig nyhedsbrevet” giver et meget bedre billede af hvem annoncen er rettet imod, og hvordan annoncen måske kan se ud. 

Du kan starte med at segmentere din målgruppe efter alder, lokation og interesser. I vores eksempel med e-mail tilmeldinger, kan en målgruppeafgrænsning se ud således: 

“Unge virksomhedsejere (25-35) der læser artikler i blade som Forbes, for at lære hvordan de kan vækste deres virksomheder”

Det er ikke en rigtig kundeprofil, men en sætning som denne vil hjælpe dig med at skabe mere relevante og målrettede budskaber, der vil passe bedre til din målgruppe.

 

En god annonce er fristende og relevant  

Når vi nu ved hvorfor (objektivet) og hvem (målgruppen) vi har med at gøre, er det tid til at se på selve annoncen. 

  
Selvom annoncer er skabt for at sælge noget, kan ingen mennesker lige at blive solgt noget. Det kræver meget balancering af din virksomheds interesser (målet) og målgruppens interesser (at vækste deres virksomheder) at lave en god annonce. 

 

Gør det relevant 

Langt hen ad vejen interesserer folk sig for ting der er relevante for dem. Folk der gerne vil være sunde er interesserede i ting som vitamintilskud, imens folk der cykler er interesserede i åndbare og behagelige bukser. På baggrund af vores målgrupper kan vi tænke over ting de måske er interesserede i og som er relevante for dem. Tilpas annoncens tekst og grafik til at tale til din type af kunder. 

 

Gør det inddragende

Hvis en annonce er relevant vil den klare sig godt. Men forskellen mellem en OK annonce og en god annonce er måden den fanger vores opmærksomhed. Nogle annoncer kan fange folks opmærksomhed ved at være underholdende eller informative. F.eks. kan man få mere ud af at fortælle en historie om en atlet, der er blevet hjulpet af vitamintilskud, end hvis man bare fortæller om vitamintilskud. Det skifter fokus fra produktet til produktets virkning. Det er også nemmere at huske en historie end et produkt. Det kan også give en følelsesmæssig reaktion, hvilket er mere kraftfuldt og vedvarende end kolde facts. 

Coca-Cola er et godt eksempel – alle deres annoncer er omkring glæde og gode oplevelser. Men Coca-Cola har et kæmpe budget og har råd til at køre den slags kampagner. De fleste virksomheder bør sigte efter en bedre balance og skabe annoncer, der kan give information samtidigt med at de fortæller en historie.

 

Kort fortalt:

For at designe en god annonce skal vi: 

  1. Definere objektiver og mål 
  2. Beslutte hvilket CTA vi vil bruge 
  3. Lægge et budget og en tidsramme 
  4. Definere vores målgrupper 
  5. Skabe relevant og engagerende indhold, der tager højde for vores målgruppers interesser