Hvad du skal tænke over, når du laver indhold

2020-09-22
hvad_du_skal_tænke_over_nar_du_laver_indhold

Indholdsmarkedsføring kan hjælpe virksomheder med at nå ud til nye målgrupper, opbygge loyale følgerskarer og øge synlighed og brand-værdi. Hvis du er ny inden for indholdsmarkedsføring og ikke har læst vores indlæg “Hvad er indholdsmarkedsføring?”, vil vi anbefale dig at gøre det først. 

Der er masser af måder hvorpå du kan bruge indholdsmarkedsføring til at nå dine forretningsmål. Derfor er det også nemt at fare vil, hvis du ikke følger en god strategi. En strategi for indholdsmarkedsføring vil fokusere din indsats på at producere indhold, der er mere relevant og engagerende for din målgruppe.  

Relevant og engagerende indhold er grundlæggende forudsætninger for enhver succesfuld strategi for indholdsmarkedsføring. I sidste ende handler indholdsmarkedsføring dog om at nå sine forretningsmål. Efterhånden som vi udvikler vores strategi, brygger vi bro imellem målgruppens behov og virksomhedens mål. 

Kort fortalt skal en strategi for indholdsmarkedsføring besvare tre spørgsmål: 

  • Hvem? 
  • Hvorfor? 
  • Hvordan? 

Rækkefølgen på hvordan vi besvarer spørgsmålene betyder ikke noget. Det vigtige er at vi ved hvilken slags indhold vi vil skabe, når vi engang har fået styr på de tre spørgsmål. Lad os begynde med “Hvem?”: 

 

Hvem er vores målgruppe? 

Indholdsmarkedsføring er kun succesfuldt når målgruppen finder indholdet interessant. Hvad er det der gør det interessant? Overordnet set er interessant indhold noget der er relevant og engagerende. 

Det er umuligt at vide hvad målgruppen finder interessant og engagerende, hvis vi ikke ved hvem målgruppen er. Vores målgruppe består af mange forskellige individer, og vi kan ikke forvente at kende dem alle sammen. I stedet bør vi lade som om målgruppen er én person, og lave en generaliseret udgave. Vi starter med simpel demografisk information som alder, køn, geografisk placering, civilstatus og beskæftigelse. 

Når vi har styr på de informationer, kan vi gå mere ned i detaljerne, og overveje deres interesser. Lad os tænke på et eksempel: Vores målgruppe er en 42-årig mand, gift, to børn, bor i en lille by og ejer et autoværksted. Vi kalder ham Jakob. Hvad kunne en person som ham være interesseret i? Det er simpelt nok at drive en lille virksomhed, men hvordan er det anderledes at bo i en lille by modsat en storby? Hvad laver personer på hans alder? Hvordan er det at være gift og have to børn? 

Vi laver en brainstorm med alle de interesser vi finder frem til og skriver dem ned – vi skal nemlig bruge dem senere. 

 

Hvorfor laver vi indhold? 

Som vi nævnte tidligere, skal indholdsmarkedsføring lede til at vi når vores forretningsmål. Enhver virksomheds mål er at lave overskud, men det hjælper os desværre ikke med at definere en strategi for indholdsmarkedsføring. I stedet bør vi bryde målet om overskud ned i mindre og mere overskuelige delmål. Delmålene er opmærksomhed, overvejelse og køb. Det er den mest almindelige måde at beskrive kunderejsen fra potentiel kunde til at have gjort et køb. Ved at tænke på hvert delmål, kan vi begynde at tilpasse vores forretningsmål til målgruppens behov: 

Opmærksomhed 

Målet her er at øge opmærksomheden på sit brand og få flere mennesker til at besøge sin hjemmeside. På nuværende tidspunkt er folk ikke interesserede i os eller vores produkter. Det betyder at vi bør tale om noget andet. Det er her listen over målgruppens interesser kommer ind i billedet. Vi skal finde noget på listen at tale om, som vi senere kan forbinde til vores virksomhed eller produkt. Et eksempel er f.eks. hvis sælger filtre til biler, og vi vil have personer som Jakob (målgruppen fra før) til at købe vores filtre. Lige nu har Jakob måske ikke brug for filtre, men han er måske interesseret i videoer af folk der reparerer gamle biler. Spørgsmålet er så hvordan vi kan lave den type indhold, eller blive en del af nogen andres indhold. 

Overvejelse 

Vores mål her er at være det brand af filtre som Jakob vælger, frem for vores konkurrenter. Anmeldelser, anerkendelser, guides til brug og alt andet vi kan tænke på, der kan adskille os fra konkurrenterne er hvad vi skal skabe. 

Køb 

Hvordan støtter vi små autoværksteder og deres ejere? Har vi en god afbetalingsplan? Hvad bidrager vi med? Vi skal lave indhold der forklarer det hele og lignende ting.

 

Hvordan laver vi indhold og hvor ofte? 

Den mest oversete ting når man laver en strategi for indholdsmarkedsføring er at tænke på virksomheden og dens styrker. Det er svært at lave indhold, og når vi påtager os opgaver vi ikke har viden om eller ekspertise i, bevæger vi os som regel ud på en besværlig rejse. 

Vi bør tænke på vores styrker både som virksomhed, men også som de individer, der skal lave indholdet. Er vi gode til at skrive? Kan vi producere video? Måske har vi gode offentlige talefærdigheder, og kan lave live-events eller optage en podcast? Vi bør tænke på hvad vi er gode til, og derefter beslutte indholdets format. 

Vores evner afgør også hvor ofte vi kan offentliggøre indhold. Det er realistisk at forvente at en tekstforfatter kan skrive 5 blogindlæg om ugen, men det er måske ikke helt så nemt for én der aldrig har gjort det før. 

 

Få det hele samlet 

Når vi har svaret på spørgsmålene Hvem?, Hvorfor? Og Hvordan?, kan vi begynde at lede efter de steder der er overlap. Er det blogindlæg? Er det videoer på YouTube? Der er ikke noget rigtigt og forkert svar. Hver målgruppe og virksomhed er unik, så det skal strategien for indholdsmarkedsføring også være.