2021-02-01

Lav din første Facebook remarketing kampagne

 

Remarketing med Facebook er en god måde at nå længere ud end din egen hjemmeside, og få fat I folk der allerede har stiftet bekendtskab med dit brand, men som ikke har købt noget endnu. Remarketing er en omkostningseffektiv måde at genfange folks opmærksomhed, komme med bedre tilbud eller blot påminde folk om dit brand og dine produkter.

 

Sæt Facebook remarketing op 

Det er nemt at komme i gang med Facebook remarketing! Det eneste der skal til er en Facebook side og en Facebook Pixel. Hvis du ikke har det endnu, bør du læse “Din første Facebook reklame”. 

Hvis du allerede har en Facebook side og en Facebook Pixel installeret i din hjemmeside, er du klar til at lave din første remarketing kampagne. For at gøre det nemt, bruger vi et eksempel: 

Vi har en hjemmeside der sælger legetøj, og vi bemærker at halvdelen af de folk der tilføjer noget til deres kurv ikke afslutter købet. Det kan ske af flere årsager, men vi ved at nogle mennesker bliver distraheret af ting der sker omkring dem, eller blot glemmer at gennemføre deres køb. Derfor er det en god idé at påminde kunderne om din hjemmeside eller dit produkt, så de kan gennemføre deres køb. 

En remarketing kampagne kræver to ting: 

 
1. En specifik målgruppe 

Du skal have en liste af folk der opfylder specifikke kriterier og regler. Med en skræddersyet målgruppe, kan du fortælle Facebook hvilke personer du gerne vil vise dine remarketing annoncer til. Man laver målgruppen ved at sætte nogle kriterier op. F.eks. kan du fortælle Facebook at vi kun vil vise remarketing annoncer til folk der (a) har besøgt hjemmesiden inden for de sidste 30 dage, og (b) ikke har købt noget endnu. Så bliver annoncerne kun vist til folk der har vist interesse for nyligt, men som ikke har gennemført et køb. 

 

2. En annonce 

Når du ved hvem du gerne vil vise annoncer til, skal du lave en annonce der opfordrer til at gennemføre et køb. 

Når du har været igennem det der skal til for at lave en remarketing kampagne, kan du gå i gang med at sætte den op. 

 

 
Trin 1: Log ind på Facebooks Business Suite. 

Log ind på din side nu. 

 

 

Trin 2: Tryk på Målgrupper i menuen i venstre side. 

 

remarketing-1

 

Trin 3: Tryk på Opret brugerdefineret målgruppe. 

 

remarketing-2

 

Trin 4: Vælg Website som din datakilde. 

Vi vil gerne vise annoncer til personer der opfylder specifikke kriterier. F.eks. (a) folk der har besøgt hjemmesiden inden for de sidste 30 dage, og (b) ikke har købt noget endnu. Facebook giver dig mange muligheder når det kommer til regler. Der er dog nogle funktioner der kræver at du opdaterer din Facebook Pixel, ved at tilføje noget kode til din hjemmeside. F.eks. med Hændelser kan du vise annoncer til folk der har trykket tilføj til kurv. Den type regler er rigtig gode, og nogle e-handelsplatforme, f.eks. Shopify, gør det automatisk for dig. Hvis du derimod ikke allerede har en opdateret Facebook Pixel, er det helt klart værd at investere i at få det tilføjet selv eller hyre en professionel til at gøre det. Hvis du ikke vil det, kan du stadig lave en remarketing kampagne, selvom det begrænser dine muligheder. 

 

remarketing-3

 

Trin 5: Lav dine egne regler. 

Her kan du lave dine egne regler, der fortæller Facebook hvem der skal se dine annoncer. Helt generelt anbefaler vi at du holder dine regler simple og brede. Det er fristende at segmentere din målgrupper med en masse smarte regler, men du risikerer også at gøre den samlede målgruppe alt for lille. Facebook skal bruge data, og jo mindre målgruppen bliver, jo mindre data er der. Derudover stiger omkostningerne som regel i takt med at målgruppen bliver mindre. Derfor anbefaler vi at kaste et bredt net, hvorefter du altid kan tilføje flere regler og prøve dig frem. 

I dette eksempel laver vi en målgruppe på baggrund af de regler vi allerede har sat op: 

(a) Folk der har besøgt hjemmesiden inden for de sidste 30 dage 

Du vil gerne vise annoncer til folk der måske stadig er interesserede i at købe noget på din side. Personer der har besøgt din side indenfor 180 dage er måske ikke interesserede længere. Derfor er det bedre med mere nylige besøg. Facebook vælger 30 dage som udgangspunkt, så her behøver du ikke lave noget om. 

 

remarketing-4

 

(b) Folk der ikke har købt noget endnu 

Med denne regel fortæller du Facebook at du ikke vil spilde penge på folk der allerede har købt noget. For at tilføje denne regel, skal du trykke på Ekskluder personer. Hvis du har hændelser sat op, kan du vælge en skræddersyet hændelse for køb. Hvis du ikke har hændelser sat op, kan du lave en smart manøvre med din “Tak” side. 

 

remarketing-5

 

En “Tak” side er en side som kunder bliver sendt over til når de har gennemført et køb. Hvis du har en side hvor du siger tak for købet, eller bekræfter at ordren er gennemført, kan du bruge sidens URL/web-adresse til at ekskludere folk. 

Når du har sat dine regler op, kan du give din målgruppe et navn og trykke Opret målgruppe. Nu har du en målgruppe for din remarketing kampagne. 

 

remarketing-6

 

Trin 5: Brug din remarketing målgruppe. 

Du laver remarketing annoncer på den samme måde som enhver anden annonce. Den eneste forskel er at du under Målgruppe skal vælge din skræddersyede målgruppe. 

 

remarketing-7

 

Det var simpelthen det! Du kan lære mere om at lave Facebook annoncer i vores indlæg “Din første facebook reklame” og “Opbygningen af en god annonce”.