E-mail Marketing Best Practices for Små Virksomheder

2020-07-20
e_mail_marketing_best_practices_for_sma_virksomheder

Når du tilføjer e-mail marketing til din marketingindsats, skal du tænke på at det handler om at give dine kunder værdifulde eller underholdende oplevelser, der holder dem optaget af dit brand og dine produkter. 

Vi har samlet nogle af de bedste råd til e-mail marketing, så du kan forbedre din marketingperformance. 

 

Lav en plan for din e-mail marketingstrategi 

En fokuseret marketingstrategi vil hjælpe dig med at holde fokus, være motiveret og pålidelig. Det betyder at du vil kunne vide hvad og hvornår du skal sende din næste e-mail kampagne. Hvis du har brug for hjælp til at lave den første kampagne, kan du læse vores indlæg om hvordan du laver en plan for din virksomheds e-mail marketingstrategi

 

Perfekt timing 

E-mail marketing kan booste dit salg og giver normalt et højt afkast. De mest succesfulde kampagner tager højde for timing når de sender e-mails, så de får de bedst mulige resultater. Undersøg hvornår dine kunder er mest tilbøjelige til at trykke ind på din hjemmeside eller gøre et køb. Det kan du f.eks. se ved at gennemgå dine tidligere salg, eller finde online casestudier om virksomheder der minder om din. 

De fleste marketingfolk kender tommelfingerreglen, at det er bedst at sende e-mail kampagner mellem kl. 6 og 8 og mellem kl. 20 og midnat på hverdage. Overvej at ramme dine bedste kunder på et tidspunkt hvor der ikke er rift om dem i deres indbakke. Der er de mere tilbøjelige til at læse din e-mail. Afprøv forskellige tidspunkter og find det bedste tidspunkt for din kampagne. Sigt efter kl. 9 eller kl. 17. Så kan de være at du får dine kunders fulde opmærksomhed. 

 

Vær kortfattet 

Hvis ud selv har travlt, har dine kunder det højst sandsynligt også. Din e-mail vil konkurrere med andre beskeder og aktiviteter, så det er vigtigt at lave e-mails der fanger folks opmærksomhed. 

God tekstforfatning er at kunne sige mere med mindre. Det vil få dine e-mails til at skille sig ud fra de andre. Husk at det første man ser er emnefeltet, og det er det der får folk til at læse eller slette din e-mail. Hvis den fanger opmærksomheden på en positiv måde, vil kunder eller potentielle kunder læse mailen og trykke videre på dine links. Du skal også bruge billeder der bakker op om dit budskab – det er noget af det vigtigste hvis du vil have modtagernes opmærksomhed. 

 

Tilpas til mobilformat 

Vi bruger alle mere tid på vores mobile devices, og det gælder også når vi læser vores e-mails. Som regel tjekker og læser vi dem på smartphones og tablets. Derfor skal du sørge for at dine e-mails også ser perfekt ud i det format modtagerne bruger. De fleste typer software til e-mail kampagner kan vise dig hvordan dine e-mails ser ud på forskellige formater. Brug dem til at sikre at dine e-mails ser godt ud på computer, tablet og smartphone. 

 

Tilpas til den enkelte modtager 

Nå du bruger e-mail marketingsoftware kan du inkludere modtagerens navn eller anden relevant information, så de får en personliggjort e-mail. På den måde øger du chancen for at modtageren læser din e-mail eller køber noget af dig. 

Med en personligt tilpasset e-mail får modtageren følelsen af at de har med en rigtig person at gøre, i stedet for en massegenereret e-mailkampagne. Husk at emnefeltet stadig skal skille sig ud fra mængden. Det er en af de vigtigste ting, da det er emnet der afgør om din besked bliver læst eller slettet. 

Et godt emne kommunikerer et dragende eller pressende budskab. Har du en teaser? Giveaway? Rabat? Sørg for at hav det mest spændende med i emnefeltet, så du er sikker på at modtagerne læser din besked. 

 

Test, test og test 

Forskellige e-mailprogrammer viser din e-mail på forskellige måder. Du skal teste din kampagne før du sender den afsted, hvis du skal sikre dig at den ser ud som du har tænkt dig. Brug emulatorer til at se dine e-mails på forskellige brugerflader, eller brug din egen og medarbejderes indbakke til at se hvordan det ser ud som modtager. Nogle gange er der store forskelle imellem f.eks. en Gmail indbakke og en Outlook indbakke, men hvis du tester først, kan du justere og indstille dine e-mails, så de passer til enhver indbakke. 

 

Hold dig fra at spamme 

De mest almindelige eksempler på spam er når virksomheder køber lister med e-mails som tredjepart eller skriver folk på lister uden at få samtykke. Det er to meget dårlige idéer. Hvis du tror at du kan slippe afsted med det, tager du fejl. Det vil skade dit brand frem for at øge dine salg. 

Købte lister med e-mails giver store afmeldingstal og tilbagemeldinger om spam. Hvis du får for mange af dem, kan du blive droppet af din e-mail marketing udbyder. Dit domæne kan også blive markeret som spam i indbakken, og dette vil nedsætte hvor mange personer der ser dine e-mails – og det er ikke kun marketing e-mails. 

 

Gør det nemt at tilmelde og afmelde 

Det er bedst at gøre det så nemt og spændende som muligt at tilmelde sig din liste, men det skal også være nemt at afmelde sig listen, så du ikke får klager om spam fra folk der ikke vil havde dine e-mails længere. 

Hvis din e-mail kampagne opfylder de fleste af ovenstående punkter, får du de bedste e-mails ud til modtagerne. Hvis du ikke kan gøre det selv og har brug for professionel hjælp, kan vi tilbyde finansiering af din marketingindsats med et erhvervslån, der bevæger sig lige så hurtigt som din virksomhed.