Oprettet den 8.11.2019
Opdateret den 5.5.2022

Sådan forbereder du din virksomhed til højtiden

Højtiden kan ofte vise sig at være den travleste tid på året for nogle små og mellemstore virksomheder.  Den starter med Black Friday, fortsætter med Cyber Monday og afsluttes med julehandlen. 

Hvis du beskæftiger dig med engrossalg, logistik eller detailhandel, kan den næste periode påvirke dit kommende salg.

Nøglen til at få mest muligt ud af denne periode ligger i forberedelse. Lad os se på, hvordan du kan begynde at forberede din virksomhed til højtiden.

Planlæg og sæt mål

Forhåndsplanlægning er vigtig for at have kontrol over din virksomhed hele året rundt. Planlægning er ikke kun en mulighed, det er en nødvendighed i løbet af vinterens ferieperioder. 

Bestilling af ekstra varer, optimering af din hjemmeside, opdatering af feriepolitikker eller planlægning af længere arbejdstid vil hjælpe dig med at få mest muligt ud af denne periode. 

I nogle tilfælde finder du måske endda ud af, at du skal investere tid i et andet projekt, hvilket også sparer værdifuld tid for dig som iværksætter.

Der er meget at forberede sig på og en opsætning af rimelige mål (baseret på sidste års erfaring, hvis muligt) for denne travle periode vil hjælpe dig med at få succes. 

Her er nogle af de mest almindelige punkter, som små og mellemstore virksomheder kan se på for at forberede sig til Black Friday, Cyber Monday eller julesalget:

Fyld lageret op

Lagerbeholdningen er især vigtig, hvis du arbejder i detailhandlen. Du har ikke lyst til at udgå for varer i sidste øjeblik og miste penge, som du ville have tjent, hvis du havde haft varen på lager. 

Det kan blive lidt af en udfordring at regne dit korrekte lagerbehov ud for denne periode. Du er nemlig ikke altid sikker på, hvilke varer du skal fylde op med og hvilke varer, der skal være tilgængelige i et mindre omfang. 

Hvis det er muligt, så se på dine forrige år, se på trends og tjek dine konkurrenter. Dette kan hjælpe dig med at forudsige efterspørgslen.

Udarbejd en marketingstrategi

Det er vigtigt, at dine virksomheder skiller sig ud, når du laver en markedsføringsstrategi.

Tænk på højtiden som en mulighed for at skabe en kreativ og hjertevarmende markedføringskampagne. Gør den fængende, dette kan hjælpe dig med at få nye kunder.

Sørg for at kende din målgruppe, og hvor de får deres oplysninger fra. Når du ved dette, kan du levere den rigtige besked på den rigtige måde.

Undersøg, hvad dine største konkurrenter laver. Det er en god måde til at samle inspiration og sørge for, at du lancerer din markedføringskampagne på det rigtige tidspunkt. 

Ansæt og oplær sæsonarbejdere

Hvis du forudsiger, at dit salg vil stige, er det også en god ide at se, om dit nuværende team vil være i stand til at håndtere den ekstra arbejdsbyrde.

Hvis du opdager, at din virksomhed har brug for ekstra personale, er det en god ide at starte ansættelses- og oplæringsprocessen tidligt. 

En tidlig ansættelse og oplæring af dine sæsonarbejdere vil hjælpe dine fuldtidsansatte. Dette modvirker enhver form for stress, der kunne opstå, hvis de skulle stå for oplæring i travle perioder.

En tidlig start vil også hjælpe dig med at screene ansøgerne bedre. Dette vil gøre det muligt for din virksomhed at opbygge et velfunderet og funktionelt team. På den måde kan din virksomhed levere fremragende kundeservice i denne periode. 

Husk, at glade kunder kommer tilbage for at købe mere.

Pas på din virksomheds likviditet

Nogle virksomheder øger salget i højtiden, andre kan opleve en nedgang.

Mangel på likvider er en af hovedårsagerne til, at små og mellemstore virksomheder mislykkes. Sørg for, at du er opmærksom på de højtider, din virksomhed står over for og forbered dig på dem. Hvis du ikke er klar, kan det bringe din virksomhed i fare.

Hvis du leder efter let finansiering til din virksomhed, kan du overveje at få et erhvervslån. Med CapitalBox har du adgang til fleksibel finansiering på en hurtig og nem måde. Indsend din ansøgning i dag, og se, hvor meget din virksomhed kan få adgang til!

En tidlig administrering af din virksomheds likviditet vil hjælpe den med at undgå at starte det nye år med et underskud af midler. At have penge til rådighed vil hjælpe dig til bedre at administrere en vanskelig situation. 

En tidlig planlægning og handling giver dig mulighed for at forudsige og være klar til de tab, din virksomhed måtte stå over for.