Hvordan du vækster din byggevirksomhed

 

Det kan være hårdt arbejde at eje og gro en virksomhed. Læs indlægget her igennem, og se hvordan du kan opbygge en stabil indtægtskilde for din byggevirksomhed. Hvis du arbejder på private boliger eller store erhvervsprojekter, så er det her for dig. 

 

Udnyt fordelene ved online marketing 

Markedsføring af din virksomheds effektivitet er én måde hvorpå du kan skabe en konstant efterspørgsel på din virksomhed. Der er flere måder at markedsføre din virksomhed, og selvfølgelig koster nogle mere end andre. Her er de mest populære måder: 

 

Google My Business 

Du kan tilføje en gratis profil til at informere dine potentielle kunder om din virksomhed, og give dem en god grund til at tage kontakt til dig. 

Hvis du laver en profil på Google My Business kan du: 

  • Vise link til din hjemmeside 
  • Vise din adresse, telefonnummer, e-mail, Messenger og åbningstider 
  • Have virksomhedsbeskrivelse, billeder, videoer, blogposts m.m. stående 
  • Indsamle og fremvise anmeldelser 

 

Din hjemmeside 

Din hjemmeside kan gøre meget godt arbejde for dig, så sørg for at du udnytter dine muligheder. Den bør have et let og overskueligt layout, så mulige kunder nemt kan finde information om din virksomhed. Det kan f.eks. være: 

  • Hvor din virksomhed er 
  • Hvilke ydelser du tilbyder 
  • Hvor du opererer 
  • Dine evner og certifikater 
  • Anmeldelser, kundeudsagn og din projektportefølje 

Sørg for at din kontaktinformation er opdateret og let at finde. Det er vigtigt at potentielle kunder nemt kan komme i kontakt med dig. 

 

Profiler på sociale medier 

Sociale medier kan bruges til meget mere end billeder af mad og flotte feriedestinationer. Det er et effektivt og gratis værktøj til at promovere din virksomhed der hvor potentielle kunder bruger meget af deres tid. 

Facebook og Instagram er gode platforme til at dele ting om din virksomhed og historierne bag de ting du laver. Er du færdig eller i gang med at lave et fedt projekt? Del udviklingen og det færdige produkt, så potentielle kunder kan se hvordan du arbejder og forestille sig hvad du evt. kunne lave for dem. 

Mange mennesker bruger rigtig meget tid på sociale medier, så det er en god idé at have godt indhold. Hvis ikke du finder kunder på sociale medier, kan du være sikker på at dine konkurrenter får dem i stedet. Det er efterhånden blevet sådan at du skal have profiler på sociale medier, hvis du vil være konkurrencedygtig. 

Læse mere om hvordan du vælger den rigtige platform for din virksomhed. 

 

E-mail marketing 

E-mail marketing er også en god kanal for din virksomhed. Du kan sende dine seneste nyheder til dine kunder og potentielle kunder, eller fortælle dem om markedet generelt. Det kan f.eks. være hvordan materialepriserne har ændret sig pga. COVID-19, eller hvordan din virksomhed håndterer markedssituationen. Tag et kig på vores indlæg om best practices i e-mail marketing, og kom godt i gang. 

 

Løft din virksomhed til et nyt niveau 

Når man ser på sunde virksomheder, lægger man mærke til et par kerneelementer der er essentielle for at det går godt. Stærke virksomheder er kendetegnet ved: 

  • Fokus på kunderne 
  • Et stærkt ledelsesteam 
  • God intern og ekstern kommunikation 
  • Fastholdelse af kvalificeret arbejdskraft 
  • Strømlinede processer 
  • God økonomistyring 
  • Opdateret med ny teknologi 
  • Arbejder med langsigtede mål 

 

Det kan virke overvældende at holde styr på alle tingene på én gang, men med en god plan kan du vækste din virksomhed og forhåbentlig få en bedre oplevelse af at drive virksomhed. 

 

Her er et par ting du kan tænke over, der vil hjælpe dig med at fokusere på hvad der er vigtigt: 

 

Struktur 

  • Hvordan er din virksomhed styret? 
  • Har du et team der håndterer salg, økonomi og processer? 
  • Er der færdigheder I mangler? 
  • Er der ansatte der holder din virksomheds vækst nede? 
  • Er der nogen der fortjener en forfremmelse til en mere vigtig rolle? 

 

Ansættelsesvilkår 

  • Har du fastansatte, entreprenører på kontrakt eller begge dele? 
  • Passer det til dit cash flow og den type projekter du arbejde på? 
  • Har dine ansatte altid noget at lave, eller kan du finde andre måder at holde dem i arbejde i sløve perioder? 
  • Hvor godt har du styr på dit cash flow? 

Mangel på kapital kan få bremset enhver virksomhed fuldstændig. 

  • Mangler du kapital til at finansiere nye projekter? 
  • Hvor sundt er dit cash flow? 
  • Har du overskredne fakturaer? 
  • Skal du arbejde meget for at få opkrævet betalinger? 
  • Er dine udgifter bæredygtige? 
  • Har du mulighed for at skære i udgifterne? Det er en måde du kan opbygge et sundere cash flow i sløve perioder (eller måske forbedre din virksomhed i det hele taget?). 

 

Vær forsigtig med din økonomi 

Hvordan pengene bliver placeret gør en stor forskel på hvordan en virksomhed kører. Det er vigtigt at være forsigtig med hvilke økonomiske forpligtelser du skaber før du har en virksomhed der kan bære det. 

 

Fokuser på dine kunder 

Der er kun to bæredygtige muligheder for din virksomhed, hvis den skal have succes: Du skal enten møde eller overstige dine kunders forventninger. Projekter skal være færdige til tiden eller før tid. Der skal være god kommunikation, og sagen skal altid forlades fuldstændig pletfri – det kan få din virksomhed til at skille sig ud på en positiv måde. Det vil også hjælpe dig med at få flere anbefalinger! 

 

Vær med på beatet når det kommer til teknologi 

Sørg for løbende at udnytte ny teknologi, så du til enhver tid gør arbejdet så let for dig selv som muligt. 

  • Er der nogle værktøjer der vil gøre det nemmere at styre din virksomhed? Har du behov for et projektstyringsværktøj? 
  • Kan du bruge ny teknologi til at gøre arbejdsopgaverne nemmere? F.eks. opmåling med drone, forberedelse af projekter hjemmefra med CNC el.lign.?  

Digitale værktøjer kan optimere din virksomhed, og de vil spare dig tid og penge på den lange bane. Derfor bør du overveje dine behov og muligheder. 

 

Vind flere sager ved udbud af opgaver 

Flere og flere sager bliver sat i udbud som konkurrencer. Hvad kan du gøre for at komme foran dine konkurrenter og øge dine chancer for at vinde sager? Her er nogle ting du skal fokusere på: 

Gå sammen med større entreprenører 

Gode forhold til store entreprenører kan booste din virksomhed og udbrede kendskabet til dit navn i dit område. Prøv at tage kontakt til store entreprenører og leverandører og tilbyd dine ydelser som underentreprenør.  

Sørg for at du kan færdiggøre opgaven 

Uanset om du har vundet dagen selv eller om du arbejder på den igennem en større entreprenør, skal du kunne gennemføre sagen. Hvis du ikke har ressourcerne til det, er det en dårlig idé at tage imod. 

Lav et fornuftigt budget 

Se tallene igennem før du indsender dit tilbud til en konkurrence, så du ikke sætter dig selv i en dårlig økonomisk situation bare for at levere hvad du har lovet. Overvej om du kan tilbyde en ekstra service, så du kan skille dig ud fra konkurrenterne, samtidig med at du har økonomisk plads til at manøvrere. 

  • Hvordan kan du lægge budget nu, så du nemt kan opfylde din kontrakt senere? 
  • Har du brug for finansiering forud for sagen? 
  • Hvad sker der for dig hvis sagen bliver forsinket? 
  • Kan du håndtere at dine betalinger kommer uger eller måneder efter? 
  • Hvilket værktøj, udstyr, maskiner eller materialer skal du bruge? 

Hold kontakten med kunden efter du har givet dit tilbud 

Imens konkurrencen står på, kan du opbygge en relation til dem der vælger vinderen af sagen. Efter du har afgivet dit tilbud kan du spørge ind til hvordan det går med konkurrencen, så de har din virksomhed i tankerne. Hvis du vinder skal du huske at vise taknemmelighed. Hvis du ikke vinder bør du spørge om feedback, så du kan forbedre dine chancer næste gang. 

 

Hvis du er klar til at vækste din virksomhed og er parat til at implementere nogle af idéerne her i indlægget, men gerne vil have en cash flow buffer, så er CapitalBox her for dig. Vi tilbyder erhvervslån på op til 1.500.000 kr. i op til 24 måneder. 

Har du spørgsmål? Eller vil du vide mere? Ansøg om et erhvervslån eller kontakt os på 70 89 99 33 eller support@capitalbox.dk