Undersøg markedet før du prøver at sælge papir i en digital verden

2020-05-19
konkurrentundersøgelser

Den hårde virkelighed er at vi lever i en meget dynamisk tid med hård konkurrence. Uanset hvad du sælger, så er der højst sandsynligt mange andre der allerede tilbyder det samme eller noget lignende. Det kan være nedslående at erkende for en startup virksomhed, hvis innovative ide ellers skulle løse alle problemer i verden på én gang. Derimod er konkurrenter et godt tegn for en praktisk virksomhed:  

  • Konkurrenter indikerer at der er efterspørgsel og interesse i det du sælger eller gerne vil sælge.  

  • Hvis der allerede er nogen på markedet, betyder det at de har investeret i at uddanne markedet. Det vil sige at du ikke selv skal investere så meget i at forklare dit produkt eller ydelse til potentielle kunder. Du kan bare gå i gang med at sælge!  

  • Nødvendighed er en fantastisk motivation til forbedring. Uden konkurrence ville alle stadig køre rundt i sorte Ford T’er og skrive med fjer og blæk. Det gør din virksomhed mere effektiv, mere unik og bedre for dine kunder, når du konkurrerer med andre i markedet.  

Men hvad nu hvis der ikke er nogen konkurrenter til din service eller dit produkt? Det lyder for godt til at være sandt, så du må hellere sørge for at se god efter:  

  • Er du sikker på at der er efterspørgsel på dit produkt i markedet? Selvom du f.eks. ville være den eneste der solgte kuglerammer, er det langt fra sikkert, at der er nogen der ville købe dem.  

  • Er der et andet produkt eller en alternativ distributionskæde der løser kundernes problemer? Hvis der ikke er en boghandler i din by, kan det virke som en god idé at åbne en selv. Ikke sandt? Men det er mere sandsynligt at folk får deres læsestof på andre måder. F.eks. gennem e-bøger og nethandel, og så er det ikke en god ide at åbne en boghandler alligevel. 

Du bør også sikre dig at du har brugt alle dine tilgængeligt ressourcer, til at identificere dine potentielle konkurrenter:  

1. Googlesøgning: Det er indlysende, men sørg nu for at have testet flere forskellige søgeord, og bladret flere sider igennem. Det er også tiden værd at teste andre søgemaskiner som Bing, Yahoo osv. Du kan også gå et skridt videre:  

  • Virksomhedsregistre: På sider som Virk.dk og proff.dk kan du få info om industrier og aktiviteter, så du kan lave en tjekliste med konkurrenter. 

  • Anmeldelsessider: Diverse “Top 10” sider kan være en skattekiste med information, når du skal danne et overblik hvem dine konkurrenter er.

Sørg for at have slået din adblocker fra, så du får reklamer fra dine konkurrenter. Søgemaskinerne vil sørge for at vise dig reklamer der relaterer til det du søger efter. På den måde kan du løbende holde øje med dine konkurrenters marketing, uden selv at lede efter det hele tiden. 

2. Tjek sociale medier: Der bliver investeret enorme mængder penge på sociale medier, og det er med god grund. Sørg for at abonnere/følge/like dine konkurrenter på deres sociale medier, hver gang du støder ind i én. 

3. Tag til konferencer i din industri, markeder eller udstillinger. Markeder og udstillinger kan være særligt informative, da dine konkurrenter vil stå med al deres marketingmateriale fremme. Her kan du se hvordan de viser produkter frem og interagerer med potentielle kunder.

4. Meld dig ind i relevante brancheorganisationer og interessegrupper. På den måde kan man ofte få adgang til en liste af medlemmer, som man kan bruge til at tjekke sine konkurrenter. Det er en god måde at holde øje med de andre på. 

5. Tal med dine leverandører: Det er vigtigt at have gode forhold til sine leverandører uanset hvad. Selvom de nok ikke giver dig specifik information om ordrer og leverancer til virksomheder, kan de godt fortælle dig hvem de ellers leverer til. Det kan også give dig en idé om hvem dine konkurrenter er. 

6. Tal med dine kunder: Hvad har de brugt før og hvorfor kommer de til dig nu? Det er spørgsmål der kan afsløre hvem dine konkurrenter er, men også deres eventuelle problemer eller fejl. 

7. Tal med eventuelle medarbejdere: Det kan være de har besøgt eller arbejdet i en anden virksomhed, du ikke kender endnu. Det kan også være at de har nogle venner, der arbejder i en lignende virksomhed. Jo flere steder du får dine informationer fra jo bedre. 

Forhåbentlig har artiklen hjulpet dig med at finde flere konkurrenter, end du tidligere kendte til. Hvilke konkurrenter og hvad man skal holde øje med, er et andet tema. Du skal blot huske at dette er et værktøj til at være bevidst om hvad der sker omkring dig, og ikke et mål i sig selv. Man skal ikke begrænse sin kreativitet ved at gå 100% ind på at kopiere konkurrenterne. Det må aldrig gå ud over den tid du bruger på at finde ud af hvordan du kan yde en bedre service til dine kunder.