Tjekliste til at forberede din forretning i tiden efter julen.

2020-01-07
forretnings tjekliste

Stilstanden på markedet i vinterens løb eller oven på sæsonudsalget påvirker en lang række små og mellemstore virksomheder. Mens dette for nogle virksomheder indtræffer efter en stigning i salget, oplever andre blot sæsonbestemte udsving i forretningen.

Perioden efter jul kan være svær at tackle for en lille eller mellemstor virksomhed, men du kan vende det til en fordel. Her er nogle tips, til hvordan du håndterer denne periode og får det bedste ud af det i forhold til din virksomhed.

  1. Opdater dine online anmeldelser

    Hvis du har haft en god salgsperiode, er det et velegnet tidspunkt til at bede dine kunder om at give dig feedback. Gør det nemt for dine kunder at skrive en anmeldelse eller dele deres oplevelse med dig og andre.

    Dette træk vil være en mulighed for at identificere din virksomheds styrker, men kan også give dig et praj, om hvilke områder du kan forbedre.

    Hvis du arbejder med detailhandel, er perioden efter jul normalt forbundet med gavebytteri og varereturnering. Benyt dig af lejligheden til at tale med kunderne og finpudse dine produkter. Når du har undersøgt tingene og indført ændringer, kan det være, at der fremover bliver færre returneringer. Det er det resultat, vi regner med!
     
  2. Planlæg det kommende år

    Bare fordi det går langsomt i branchen, betyder det ikke, at du også skal sætte tempoet ned! Drag fordel af, at der ro på, og forbered dig på det kommende år. Her er nogle områder, du kan arbejde på i denne periode:

    •Opsæt nye målsætninger
    •Lav indhold på forhånd
    •Læg budget
    •Få nye idéer
     
  3. Lancer en ny service eller et nyt produkt, eller lav en servicepakke eller en produktpakke

    De rolige perioder du nu oplever, giver dig rig mulighed for at afprøve nye ting. Da de almindelige opgaver måske ikke er så krævende som vanligt, kan du introducere noget nyt til dine kunder. Nogle virksomhedsejere overvejer:

    •nye produkter
    •nye serviceydelser
    •en udvidet eller ny version af noget, du allerede tilbyder
    •lægge serviceydelser eller produkter sammen i en mere rentabel pakkeløsning

    Det er en tidskrævende proces at lancere nye produkter eller ændre eksisterende. Brug den ekstra tid til at udvikle dette område. Tjek om du har mulighed, for at dække en af dine kunders behov, overvej hvordan dette produkt kunne markedsføres, og hvad din indtjeningsmargen ville blive.

    Tænk over at nye tilbud kan føre til øget salg.
     
  4. Vis din taknemmelighed

    Eftersom de seneste par uger har været meget travle, kan du benytte lejligheden til at kontakte dine mest loyale kunder. Tak dem for at støtte op om din forretning. Sammensæt et specialtilbud eller et eksklusivt tilbud til disse kunder.

    Kunder der har været trofaste i årets løb vil sætte pris på det.
     
  5. Indfør ændringer

    Nytår anses af mange for at være en ny begyndelse. Hvis du havde tænkt dig at lave dit brand om eller indføre en ny stil i forbindelse med dine indlæg på de sociale medier, er nytåret et godt tidspunkt. Ændringerne vil blive bemærket og opfattet positivt af dine følgere. Netop fordi de fleste mennesker forventer ændringer i starten af det nye år.
     
  6. Hold humøret oppe

    Det kan ofte være demotiverende at opleve, at salget ikke lever op til forventningerne. Sørg for at dine forventninger matcher dine forudsigelser for denne periode.

    Husk at motivationen var det der fik dig i gang, og at vedholdenhed holder dampen oppe! Bliv ved med at være positiv og produktiv. Fokuser på det, du allerede har opnået, og tøv ikke med at lægge planer for fremtiden. Når du glæder dig til det der er i vente, hjælper det dig igennem stressende perioder.
     
  7. Hold styr på din pengestrøm

    Hvis du forventer at blive ramt af en periode med stilstand, kan du forberede din pengestrøm til denne periode. Når du sørger for at lønninger, regninger, udgifter og ekstraudgifter bliver betalt til tiden, medvirker det til at sikre din virksomhed i disse stille perioder. Ekstra finansiering i form af et erhvervslån kan være en god løsning til at sikre, at du er forberedt på eventuel pengemangel.

    CapitalBox er en god partner for dig i den sammenhæng, for vi stortrives ved at hjælpe virksomheder fortsætte deres vækst med vores erhvervslån. Med få klik kan du se, hvor mange penge din virksomhed kan låne. Ansøg om et erhvervslån her.
  8. Vær ikke bange for at bede om hjælp

    Uddelegering af opgaver er en færdighed alle virksomhedsejere bør lære. Det kan spare dig meget tid og penge.

    Hvis din medarbejderstab er lille, og de alle har nok at se til, må du udvide din horisont. Supplerende tjenesteydelser kan være en god test for din virksomhed. Foretag en dybdegående undersøgelse, og se hvilke områder din virksomhed kan få hjælp inden for.
     

Hvis du har forventninger om en rolig periode efter juleferien, opfordrer vi dig til at se nærmere på de mere strategiske aspekter ved din virksomhed, planlægge mere og opsætte målsætninger for 2020. På den måde kan du sikre dig ro i sindet og nyde juleferien sammen med venner og familie.

Husk at være positiv, at være der for dine kunder og have modet til at bede om hjælp.