Oprettet den 8.4.2020
Opdateret den 6.5.2022

Recession strategier: Hvordan din lille virksomhed kan overleve en recession

Pas på dine eksisterende kunder 

Dine kunder er din virksomheds største aktiver. Uden dem kunne din virksomhed ikke eksistere. Det er et kendt faktum, at det koster flere kræfter og ressourcer at finde nye kunder, end at bevare eksisterende. Så hvis du holder eksisterende kunder glade og tilfredse, har din virksomhed en bedre chance for at overleve en recession. 

Stræb efter fremragende kundeservice 

Levering af enestående kundeservice vil opfordre dine kunder til at vende tilbage. Kundeservice er vigtigt for at få gentagne salg; og gentagne salg er vigtige for at overleve en recession. 

Fokus på din kunde er en effektiv strategi, der kan garantere langsigtet stabilitet for din virksomhed. Du kan gøre dette ved at sikre dig at enhver oplevelse for din kunde er umagen værd.

Enestående kundeservice skal være dit mål, når du har med kunder at gøre. Invester i uddannelse og træn dine medarbejdere på kundepleje og servicelevering.

At omskole dit personale vil hjælpe dem med at forstå vigtigheden af at yde enestående kundeservice, og at dette er den eneste måde din virksomhed kan overleve en recession på; du styrker bundlinjen i din virksomhed. 

Du kan uddanne personale med ekstern hjælp til at arrangere et seminar eller workshop. Hvis det ligger uden for dit budget, skal du træne dem selv ved at give dem et opdateringskursus om de produkter eller tjenester du tilbyder. 

 

Overvåg din virksomheds cashflow 

Gør dit bedste for at holde dit cashflow positivt under hele recessionen. Hav tæt kontakt med dine kunder, for at sikre at de kan foretage deres betalinger til tiden. Hvis nogle af dem gennemgår en hård tid, kan du proaktivt nærme dig situationen og starte en dialog om den bedst mulige vej frem. Dette giver din virksomhed en større chance for at blive betalt med prioritet. 

 

Tilpas din forretningsmodel, hvis det er muligt 

Se nærmere på din virksomhed, og tjek om du kan ændre din forretningsmodel. Mange virksomheder har ændret deres forretningsmodeller for stadig at betjene deres kunder, eller for at yde hjælp til fællesskabet på en helt anden måde. 

 

Reducer unødvendige udgifter 

Det er vigtigt at holde et nøje øje med dine forretningsudgifter, for at sikre at din virksomhed overlever en recession. Hvis din virksomhed bruger penge på trivielle ting som fester, bonusser, ferier, incitamenter og andre ting, som ikke har nogen direkte indflydelse på din virksomheds vækst, er det tid til at skære ned på dem. 

 

Vis engagement ved at føre et eksempel 

Hvis du vil øge arbejdstiden og reducere lønningerne, så start med dig selv. Vær et eksempel ved at tage en lønnedskæring og ved at arbejde længere tid. På denne måde vil dine medarbejdere se den indsats du lægger for dagen, og med det vil dit team blive motiveret til at bidrage til din virksomheds overlevelse. 

 

Tal med ligesindede 

Tal med andre virksomhedsejere i dit samfund, og se hvad de har gjort, for at holde deres virksomheder flydende. Nogle af de handlinger de har udført kan være relevante for din situation. Dette kan også åbne nye døre for dig, efter situationen er overstået. 

Der er måder at holde sig flydende på under en recession, der kun kan anvendes i din virksomhed eller branche, så det er op til din egen kreativitet at finde ud af det. 

Hos CapitalBox dækker vi dig, når det kommer til kontanter til din virksomhed. Som iværksætter kan du stole på CapitalBox for smarte, hurtige og ukomplicerede forretningslån. Vi giver hurtige og lette lån på op til 1,5 mio. kr. Det tager få minutter at gennemføre vores ansøgning, og den gennemsnitlige ansøgning godkendes inden for en arbejdsdag. 

På bare én dag får du den driftskapital, du skal bruge til at understøtte din virksomhed. Ansøg nu!