Fem ting du bør gøre, før du bruger penge på marketing

2020-05-12
marketing

Marketing er altid en af de åbenlyse svar, når der bliver stillet spørgsmål om hvordan en virksomhed kan tiltrække flere kunder og skalere salg. Hvis det bliver gjort rigtigt, så er det også et af de vigtigste værktøjer til at få kunder og generere salg! Hvis det derimod bliver gjort forkert, er det ikke kun penge, men også tid, ressourcer og overskud kastet lige ud ad vinduet, uden nogen mærkbar effekt. Hver virksomhed eller marked har sin egen opskrift på succes, men der er mange generelle ting du kan gøre, for at give din marketing-indsats rigtig slagkraft. 

 

Definer og kend din målgruppe 

Uanset om du sælger til virksomheder eller private personer, så er det en god ide at samle så meget information om dem som muligt. Hvem er de? Hvad laver de? Hvordan færdes og reagerer de? Hvad er deres mål? Hvor bruger de deres tid? Men måske vigtigst af alt – hvilke problemer løser dit produkt eller din service for kunderne? 

Når du kan svare på de ovenstående spørgsmål, kan du lave forskellige køberprofiler med karakteristiske træk. Det vil hjælpe din efterfølgende kommunikation. Du behøver ikke have en masse forskellige køberprofiler (i mange tilfælde bør du ikke have en masse), men det er godt at starte med at have defineret minimum en til to målgrupper 

 

Lav markedsundersøgelser  

Uanset hvad dit produkt eller din ydelse er, så er der stor sandsynlighed for at du har mange konkurrenter. Undersøg hvilke konkurrenter der er, hvor deres prisleje ligger, hvordan de reklamerer og hvilken tone deres marketing kampagner har. Sæt dig ind i rollen som kunde, og evaluer deres kundeservice og salgsargumenter. Lav en SWOT-analyse (styrker, svagheder, muligheder og trusler) og sammenlign den med situationen i din egen virksomhed. Målet er at få et overblik over hvordan du kan skille dig ud fra mængden, og virke mere attraktiv end konkurrenterne. Det vil øge din konkurrencedygtighed. 

 

Beskriv din værdiproposition 

Det er sikkert nemt for dig at notere hovedfunktionerne i dit produkt eller ydelse som din unikke salgsproposition. Her skal du have lavet dine køberprofiler. Det er et meget almindeligt at de to ting ikke passer perfekt sammen - funktionslisten står tit med små bogstaver til sidst, og bliver ikke brugt som et salgsargument. Der mangler ofte en tydelig værdiproposition. For helt tydeligt at kommunikere hvilken værdi et produkt eller en service giver kunden, skal du se tilbage på dine køberprofiler og undersøge hvad de får ud af dit produkt. Det kan f.eks. være at dit produkt er løsningen på et eller flere af kundens problemer. Derefter skal du kommunikere det i et sprog der matcher det, dine kunder selv ville bruge til at forklare dit produkt som løsningen på deres problem. 

Et eksempel er tandblegning. Det centrale i ydelsen er at tænderne er hvide, men den unikke salgsproposition kunne f.eks. være at effekten varer længere, eller at processen tager kortere tid. 

 

Sæt klare mål og benchmarks 

Når du lancerer din marketing kampagne vil du gerne have flere henvendelser til dit salgsteam og flere besøgende på din hjemmeside. Det betyder nemlig at der er flere der er blevet opmærksomme på dit produkt. Sørg for at du kan vurdere effekten af din marketing kampagne. Notér din nuværende salgsperformance og trafik på hjemmesiden, og hold øje med dem fremover. 

Hvis man gerne vil holde et stærkt fokus i sit team, er det vigtigt at have en målsætning. Det indebærer også at gøre status på den nuværende situation, så du kan sætte en realistisk målsætning for din marketingkampagne. Hvis du ikke har den rigtige information og relevante parametre, er det umuligt at evaluere hvordan det går. Hvis du ikke kan måle performance, bør du måske skifte parametre eller finde på en ny måde at måle din virksomheds performance. 

Der er en vigtig ting der kan lyde ulogisk, men som du bør have i tankerne. Selvom du når dine målsætninger, kan dele af dit team miste fokus eller kontrol over dele af deres opgaver. F.eks. hvis du har fortalt dine sælgere at de skal fokusere maksimalt på outbound salg, kan det have en negativ effekt på indbound salg. Hav det i mente når du sætter dine mål. Alle funktionerne i din virksomhed skal kunne køre - succes i en afdeling betyder ikke succes for hele virksomheden. 

 

Lav en marketing plan 

Som en SMV vil du gerne sikre at marketing er en integreret del af din virksomheds vækst. Der er mange eksempler på det modsatte: Kampagner skaber henvendelser som ingen svarer på, hjemmesiden kan ikke klare trafikken, lagerbeholdningen er for lille på eftertragtede varer osv. 

En lille investering og et simpelt regneark kan imødekomme de ovenstående problemer. Så kan du sikre at din virksomhed er organiseret og at du har styr på marketing. Lav en enkel plan over hvem der har styr på hvad, hvornår det skal gøres og hvor meget det skal gøres. Dette kan danne baggrund for en specifik to-do-liste på et senere tidspunkt. Del den med dine medarbejdere i salg og logistik for feedback og information 😊.